Klokkendorp Asten staat op zondag 26 mei in het teken van het jaarlijkse muziekfestival Alle Klokken Luiden.

Op drie locaties in en rond Museum Klok & Peel in Asten staan van 13.00 tot 17.00 uur bijzondere muzikale optredens op het programma. De toegang is gratis.

Zoals elk jaar kunnen muziekliefhebbers op de vierde zondag van mei in Asten terecht voor het festival Alle Klokken Luiden. Dit keer heeft het muziekfestival een extra feestelijk tintje vanwege het 50-jarige bestaan van het museum. Alle Klokken Luiden wordt gedragen door maar liefst drie mobiele beiaarden en topbeiaardiers uit de lage landen. Ook het museum en de nieuwe collecties zijn opengesteld.

De drie mobiele beiaarden die tijdens Alle Klokken Luiden worden ingezet, hebben alle drie een pracht van een reputatie. Frank Steijns, stadsbeiaardier van Maastricht, Heerlen en Weert komt met het 43 klokken tellende mobiele concertcarillon, waarmee hij samen met het Johann Strauss Orkest van André Rieu de hele wereld overvloog.

In de Oranjerie komt de Bronzen Piano te staan van Koen van Assche, stadsbeiaardier van Lier en Turnhout en co-stadsbeiaardier van Antwerpen. Zijn vijftig klokken tellende mobiele beiaard is gebouwd bij Koninklijke Klokkengieterij Eijsbouts in Asten, heeft de vorm van een concertvleugel en geldt in de carillonwereld als een juweeltje van innovatie.

Op het grasveld tegenover het museum komt het eveneens vijftig klokken tellende mobiele concertcarillon Bell-Moods van pianist/organist/beiaardier Boudewijn Zwart te staan. Dat instrument is bekend van onder meer de Amsterdamse Grachtenconcerten. Zwart staat zelf niet op de speellijst, maar hij geeft zijn instrument graag in bruikleen aan Rosemarie Seuntiëns, stadsbeiaardier van Asten, Eindhoven, Helmond, Roermond en Venray. Andere beiaardiers die bij Museum Klok & Peel de klavierstokken beroeren zijn Richard de Waardt (stadsbeiaardier Rotterdam), Jan Verheyen (stadsbeiaardier Hasselt) en Luc Rombouts (naast bestuurslid van het museum, stadsbeiaardier van Tienen en universiteitsbeiaardier van Leuven).

En er zijn meer musici die hun opwachting maken. Zoals onder andere gitaarvirtuoos Cedric Honings, Zolotoj Plyos een traditionele Russische Volksmuziekgroep, het Pulse Percussion Trio in samenspel met Koen van Assche en Araumi Daiko dat samenspeelt met Rosemarie Seuntiëns.

Heel bijzonder is ook de komst van een heus verplaatsbaar orgel in 18e-eeuwse Venetiaanse stijl. Het bestaat uit twee delen die samen een volledig eenklaviersorgel vormen, waarbij het gedeelte met het klavier als apart continuo-orgel kan worden gebruikt. Door Arno Kerkhof bespeeld en in samenspel met Frank Steijns, belooft dit een muzikaal hoogtepunt te worden.

Feestelijk is ook het optreden van de Fanfare Wilhelmina uit Vlierden op het plein voor het museum waar zij samen met Rosemarie Seuntiëns op de beiaard te horen zullen zijn. Later op de dag wordt hier geduelleerd tussen Jan Verheyen op de beiaard en DJ Courtasock met hun ‘Carillon Jam’.

De vaste klok- en natuurcollecties van het museum zijn onlangs onder de noemers ‘De Peel aan Zee’ en ‘Klank van de Lage Landen’ bij de tijd gebracht. Het museum heeft daarnaast de ambitie om twee keer per jaar een wisseltentoonstelling in te richten. Het komende anderhalf jaar staat in het teken van 75 jaar vrijheid. Momenteel zijn er in het Astense museum in dat kader drie tentoonstellingen over de Tweede Wereldoorlog te zien. De eerste ‘Klokkenroof’ is al een tijdje te bekijken en gaat over de geroofde kerkklokken die werden omgesmolten voor de Duitse oorlogsindustrie. De tweede tentoonstelling ‘Meisjes van Toen’ toont tekeningen die vlak na de Tweede Wereldoorlog zijn gemaakt door leerlingen van het St. Catharinalyceum in Eindhoven. Helemaal nieuw is: Death Valley De Peel. Deze expositie gaat over de zware gevechten die in deze regio hebben plaatsgevonden.

Onder de noemer Death Valley De Peel initieert het museum momenteel regiobreed meer activiteiten in het kader van 75 jaar bevrijding. Op 6 juni is de officiële opening van de tentoonstelling, die nu al te zien is. De regionale verbreding past perfect in de toekomstvisie van het museum. Sterker nog, het museum timmert ook internationaal aan de weg met het internationaal expertisecentrum voor campanologie.

Ook is het museum met o.a. de nieuwe vaste presentatie ‘Klank der Lage Landen’ en het onlangs geopende ‘Hemonyspoor’ gratis te bezichtigen.

Lees meer over alle details en tijdstippen van bespeling op www.museumklokenpeel.nl

Museum Klok & Peel is ontstaan uit Natuurhistorisch Museum De Peel en het Nationaal Beiaardmuseum. Aanvankelijk twee afzonderlijke musea die in de afgelopen tien jaar tot één herkenbaar en eenduidig museum zijn gesmeed. Hoogtepunt van die ‘verbroedering’ was het heropening van het vernieuwde museumpand door toenmalig koningin Beatrix in 2012.

Dat Asten een museum heeft, is te danken aan twee iconen: André Lehr en Jan Vriends. André Lehr (1929 Utrecht-2007 Asten) trad in 1949 in dienst van de Astense klokkengieterij Eijsbouts. De interesse voor de luidklok werd al snel een passie. Hij begon met het verzamelen van klokjes uit het verre verleden. Niet alleen uit Nederland, maar van over de hele wereld. Ook afgedankte klokken, oude mechanismen, klepels en andere onderdelen werden voor de smeltoven gered en zorgvuldig verzameld. Zo ontstond een rijke collectie die de basis vormde voor de oprichting in 1969 van Asten Beiaard Centrum. Vanaf de opening op de zolder van het gemeentehuis zat het nieuwe museum al in de lift: een steeds groter wordende collectie trok steeds grotere bezoekersaantallen. Na enkele jaren moest naar een ruimere huisvesting worden omgezien. Dat werd het huidige pand aan de Ostaderstraat. Het inmiddels tot Nationaal Beiaardmuseum omgedoopte museum werd in 1975 door prins Bernhard heropend.

De klokkencollectie werd er onder één dak gebracht met het Natuurstudiecentrum en Museum Jan Vriends dat er sinds medio 1973 was gevestigd. Jan Vriends (1901 Etten-Leur-1992 Bakel) was bioloog, biologieleraar en de oprichter van het museum. In 1924 verhuisde hij naar Helmond en werd bevriend met de Deurnese dokter en kunstschilder Hendrik Wiegersma. In 1947 werd Vriends biologieleraar aan het Carolus Borromeus College in Helmond, later in Eindhoven, Helmond en Tilburg. Jan Vriends was in die jaren regelmatig op radio en tv om Nederland de liefde voor de natuur bij te brengen. De collectie in Museum Klok & Peel is zijn belangrijkste nalatenschap. Het natuurdeel van het museum laat vooral zien hoe nationaal park De Groote Peel zich in de afgelopen tienduizend jaar heeft ontwikkeld.


Trefwoorden: alle klokken luiden museum klok en peel rosemarie seuntins frank steijns koen van assche
Geplaatst

vrijdag 17 mei 2019 | 15.38 uur

Laatst gewijzigd

zondag 26 mei 2019 | 19.50 uur

Auteur

Harrie van Horik


businessclub