Museum Klok & Peel in Asten opende op donderdag 28 september de nieuwe permanente expositie ‘Klank van de Lage Landen’.

“De social media van nu zijn de radio van gisteren en de beiaarden van eergisteren. Klokken en beiaarden vormen de meest welluidende communicatiemiddelen uit de geschiedenis.” Met die stelling leidde dr. Luc Rombouts de opening in van de tentoonstelling.

Een eenvoudige handeling door Hubert Vos, burgemeester van de gemeente Asten en Joost Eijsbouts, directeur/eigenaar Koninklijke Eijsbouts, bracht een helder zicht op de oorsprong en ontwikkeling van de beiaard. Het verzetten van een hendel bracht een grote eeuwenoude speeltrommel in beweging en daarmee de grote beiaard opgesteld in de vernieuwde tentoonstelling. Ook de carillonklanken van Rosemarie Seuntiëns en Koen van Assche gaven direct kleur aan de ontwikkeling van de beiaardcultuur die voortleeft en nog steeds verder wordt uitgebouwd in de Lage Landen.

Vanaf ongeveer 1480 worden torenuurwerken uitgerust om op voorslagklokjes eenvoudige melodieën te spelen. Rond 1644 ontwikkelen de gebroeders Hemony de techniek om klokken zuiver te stemmen. Vanaf dan is de beiaard een volwaardig muziekinstrument. Alle steden in de Lage Landen bezitten een of meerdere klokkenspellen die het leven in de stad kleur geven. De technologie om deze klokken te maken is verankerd in het ambacht van het klokken gieten.

Tijdens de openingsceremonie liet prof. dr. Jeu Schouten, vicevoorzitter Singing Bronze Foundation, een grootmeesterlijk verband zien tussen Hemony, Stradivarius en Mondriaan. Een Singing Bronze kenniscentrum kan die verbanden verdiepen en daarmee mogelijk de beiaardcultuur uitbreiden. De nieuwe permanente tentoonstelling in Museum Klok & Peel brengt dit unieke erfgoed in beeld. 

Tijdens de opening in de Oranjerie maakte dr. Luc Rombouts, bestuurder Museum Klok & Peel en directeur Singing Bronze Foundation, glashelder dat het naast het technisch verhaal ook gaat om de beleving van dit historische instrument. Hij gebruikte daarvoor de term ‘carillon experience’.

De tentoonstelling is op z’n minst interactief te noemen. Van eeuwenoude beiaarden en klokken die geluid kunnen worden tot moderne technieken. Blikvanger is bijvoorbeeld een groot touch-screen waarop door middel van een interactieve landkaart alle beiaarden van de Lage Landen te raadplegen zijn.

Museumvoorzitter Harry van der Loo gaf het belang aan van klok en beiaard voor de promotie van de Peel. Hij deed een appèl op regionaal leiderschap om over de eigen grenzen heen te kijken en gezamenlijk de regiopromotie aan te pakken.


Trefwoorden: klank van de lage landen museum klok en peel joost eijsbouts burgemeester hubert vos
Geplaatst

vrijdag 29 september 2017 | 11.42 uur

Laatst gewijzigd

vrijdag 29 september 2017 | 14.34 uur

Auteur

Harrie van Horik


businessclub