SIRIS.nl

Tommies snackgroenten voortaan in 100% gerecycleerde verpakking

Vanaf vandaag zijn alle 500 grams emmers van Tommies snackgroenten vervaardigd uit 100% rPET en daarmee gemaakt van 100% gerecycled en recyclebaar materiaal.

In 2018 introduceerde Greenco, met een vestiging in Someren, bij Jumbo al onder haar merk Tommies Mini Toppers, Tommies Good to Go en de bekers Tommies snackgroenten in een volledig gerecycleerde verpakking.

De impact is groot: er wordt maar liefst een extra reductie van 42.000 kilo plastic per jaar gerealiseerd alleen al bij Jumbo en in totaal worden er per jaar zo’n 6.000.000 PET-flessen gerecycled voor de vervaardiging van deze verpakkingen.

Jumbo, The Greenery en Greenco hebben intensief samengewerkt om over te kunnen gaan naar volledig rPET (recycled PET). De rPET-verpakkingen zijn volledig gemaakt van hergebruikt PET en hebben 70-80% minder CO2-uitstoot dan conventionele PET verpakkingen, waarmee een belangrijke stap wordt gemaakt in verduurzaming van verpakkingsmaterialen. De keuze voor een recyclebare oplossing is in lijn met het advies van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV). 

CEO Robert Ketelarij is trots op de verduurzaming van de verpakkingen binnen Greenco waaronder het Tommies snackgroentenassortiment. “De keuze voor de duurzame verpakking sluit naadloos aan op onze ambitie om de toonaangevende speler te worden voor duurzaamheid in de tuinbouw. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is onze leidraad voor duurzame groei. Hierbij blijven wij continu innoveren en samenwerken met partners van binnen en buiten onze branche om iedereen te laten genieten van gezonde snackgroenten”.

De eerste rPET-emmers liggen vanaf deze week bij Jumbo in de schappen. Ton van den Hoek, Senior manager AGF bij Jumbo Supermarkten, is daar blij mee.  “We zijn zuinig op de wereld om ons heen. Daarom werken we vanuit Jumbo aan het verminderen van afval uit verpakkingen en het verkleinen van onze plastic voetafdruk. We zijn continu op zoek naar manieren om verpakkingen te verminderen of te verduurzamen in nauwe samenwerking met onze leveranciers. We zijn dan ook verheugd dat onze vaste snackgroenteleverancier Greenco nu al haar Tommies snackgroenten in een duurzame verpakking aanbiedt”.”

Jan Walta, key-accountmanager Jumbo bij The Greenery is blij met de introductie. “We streven naar een zo duurzaam mogelijk keten. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol. We zijn trots om samen te werken met vooruitstrevende telers als Greenco die voortdurend innoveren in het snackgroenten segment en zijn blij met de samenwerking met Jumbo om de keten verder te verduurzamen. Deze inspanningen dragen bij aan een duurzame samenleving.”

 

De introductie van 100% rPET-verpakking vloeit voort uit de ambitie van Greenco om haar verpakkingen te verduurzamen en zo de CO2 uitstoot impactvol te verminderen. Het traject is in nauwe samenwerking met de verpakkingsleveranciers en Greenco ingezet en deze samenwerking is een mooi voorbeeld van de coöperatieve gedachte die Greenco nastreeft.

Greenco is de eerste producent van snackgroenten in Nederland. De snacktomaatjes teelt Greenco zelf, de snackkomkommers en –paprika’s komen van gespecialiseerde, bevriende telers in Nederland. Telen doet Greenco steeds duurzamer, bijvoorbeeld door gebruik te maken van energiezuinige verlichting en een zo laag mogelijk middelengebruik.

Greenco staat bekend als dé pionier en specialist op gebied van teelt, verpakking en marketing van snackgroenten. Inmiddels is Greenco uitgegroeid tot een toonaangevende onderneming met ruim 400 betrokken medewerkers. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een belangrijk kompas om te komen tot waardevolle, duurzame groei, innovatief leiderschap en nieuwe vormen van samenwerking.

Het bekendste merk van Greenco is Tommies. Op geheel eigen wijze en in samenspraak met haar partners ontwikkelt Greenco consumentgerichte snackgroenteconcepten voor ieder moment van de dag. Daarbij is speciale aandacht voor het tegengaan van voedselverspilling en de verwaarding van reststromen.

In 2017 won Greenco de Tomato Inspiration Award voor haar innovatievermogen en marketingkracht.