SIRIS.nl

OBS De Horizon naar Beneluxfinale First Lego League

Leerlingen van openbare basisschool De Horizon in Asten namen op zaterdag 14 december deel aan de regiofinale van de (inter)nationale robotwedstrijd FIRST LEGO® League in Helmond.

Vanaf de start van dit schooljaar zijn de leerlingen druk doende geweest met het bouwen en programmeren van een robot van LEGO en het uitwerken van een project rondom het thema 'City Shaper'. Ze werden uitgedaagd om uitvindingen en innovaties te bedenken rondom het ontwerpen, bouwen en leven in de eigen stad of dorp. 

OBS De Horizon behaalde de eerste plaats in de regiofinale en mag nu door naar de Beneluxfinale op zaterdag 25 januari in Breda.

De FIRST® LEGO® League (FLL) is een wedstrijd die jongeren tussen de 9 en 14 jaar uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten. De opdrachten worden elk jaar opgehangen aan een thema en gedefinieerd in de jaarlijks wisselende “Challenge”. De kinderen werken in teams van maximaal tien deelnemers om de opdrachten zo goed mogelijk te vervullen en laten het resultaat zien tijdens regionale en nationale finales.

De opdrachten zijn:

Voer je eigen onderzoek uit en presenteer de resultaten

Binnen het jaarthema gaat het team op zoek naar een probleem en proberen daarvoor een oplossing te vinden die gebruik maakt van nieuwe uitvindingen, slimme technieken of verzinnen zelf een oplossing. De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens de regionale (en landelijke) finale. Bij het doen van het onderzoek is het de bedoeling dat het team het onderzoek ook echt zelf doet; Dus geen teamcoaches, vaders of moeders die slimme dingen verzinnen. Ze mogen het onderzoek op verschillende manieren doen: zoeken op internet, bezoek aan de bibliotheek, doen van een buurtonderzoek of op bezoek gaan bij een expert. Tevens zorgen zij ervoor dat ook de wereld te weten komt wat zij hebben uitgevonden. Hiervoor kunnen ze een website bouwen, folders uitdelen, het plan aanbieden aan de burgemeester of wethouder, maar in ieder geval … zorgen voor een flitsende presentatie tijdens de regiofinale. Het plan wordt daar namelijk beoordeeld door een deskundige jury.

Ontwerp, bouw en programmeer een robot

Naast het project, gaat het team ook aan de slag om een superslimme robot in elkaar te zetten. De robot moet zelfstandig, dus zonder besturing, in staat zijn om op een wedstrijdveld zo veel mogelijk opdrachten uit te voeren in 2,5 minuut. Het wedstrijdveld is vooraf bekend, zodat de leerlingen volop kunnen oefenen. Uiteindelijk gaat het erom dat de robot op de regiofinale de meeste punten scoort. Het parcours is zo ontworpen dat het voor alle teams mogelijk is om punten kunt scoren. Naast de prestatie van de robot tijdens de wedstrijd, wordt ook het ontwerp van de robot en de software beoordeeld door een deskundige jury. Een goed ontwerp kan bijvoorbeeld, zelfs als de resultaten tijdens de wedstrijd niet de beste zijn, toch een prijs opleveren.

Teamwork

Naast het onderzoeken en bouwen, is ook het leren werken in teamverband een van de belangrijke leerpunten van de wedstrijd. Zijn teams sportief voor elkaar en andere teams, werken teamleden goed samen, is er een goede balans tussen het werk wat de kinderen doen en de begeleiding van de coach? Het zijn allemaal zaken die meewegen als het gaat om de beoordeling van het team dat in aanmerking komt voor de teamwork prijs.

De FLL is weliswaar een wedstrijd, maar uiteindelijk gaat het erom dat teams zoveel mogelijk plezier maken. Ook al zit het soms een beetje tegen, teams houden de moed er altijd in. Het funelement komt ook zeker terug in het feit dat veel teams, naast dat ze zich presenteren met een project en een robot hebben gebouwd, ook helemaal uitdossen met shirts, maffe hoedjes of petjes, brillen, etc.

De FLL wordt wereldwijd in meer dan vijftig landen gespeeld door meer dan 135.000 kinderen.