SIRIS.nl

Minder registratie, meer tijd voor zorg bij Land van Horne

Enkele maanden geleden behoorde tijdsregistratie van zorg bij Stichting Land van Horne nog tot de reguliere werkzaamheden van medewerkers in de wijkverpleging.

Bij iedere thuiswonende cliënt was het nodig om met de telefoon via een pasje in en uit te checken. Door een nieuwe manier van werken in de wijkverpleging behoort tijdsregistratie tot de verleden tijd. Dit zorgt voor minder administratie en meer tijd voor zorg.

In de nieuwe werkwijze maken wijkverpleegkundigen van de wijkteams op basis van de zorgplannen van cliënten een inschatting van de benodigde tijd voor zorg. Daarnaast houden ze ook rekening met tijd dat nodig is voor coördinatie van zorg, denk aan overleg met de huisarts of het bestellen van medicatie. Deze ingeschatte tijd wordt in het zorgplan van de cliënt ingevoerd en gedeclareerd bij zorgverzekeraars. Indien blijkt dat in de praktijk meer of minder tijd nodig is, wordt het zorgplan opnieuw bekeken en zo nodig bijgesteld.

Dolinde Webers, manager Wijkverpleging: “Wij zijn in juli 2020 gestart met een pilot bij het wijkteam Ospel-Nederweert-Eind. Momenteel zijn alle dertien wijkteams van Land van Horne over op de nieuwe werkwijze. Door de vermindering van administratie en tijdsdruk ervaren de medewerkers meer rust en dit gevoel brengen ze weer over op de cliënten.”

Stichting Land van Horne is een organisatie voor verzorging, verpleging en thuiszorg. Met ruim 2.600 medewerkers en 1.300 vrijwilligers biedt de stichting (thuis)zorg en aanvullende diensten aan cliënten in de gemeenten Weert, Nederweert, Leudal, Cranendonck en Someren.