SIRIS.nl

Plusklassen PlatOO beleven weergaloze kick-off

Maar liefst 110 kinderen uit de Plusklassen van PlatOO waren voor de kick-off van het project ‘Ontwerpend en onderzoekend leren’ te gast bij Meet To Create en Hogeschool de Kempel in Helmond.

Ook leerlingen van OBS De Horizon en OBS Het Toverkruid uit Asten en OBS De Ranonkel uit Someren zitten in de Plusklas en waren erbij.

De komende maanden gaan de leerlingen uit de Plusklassen aan de slag met het uitvinden, ontwerpen en uitvoeren van een product of voorwerp. Daarnaast starten zij een kleine onderneming waarbij ze hun product of voorwerp in de markt gaan zetten.

In het kader van het project waarbij ontwerpend en onderzoekend leren centraal staat, heeft de Excellentiebrigade van PlatOO de samenwerking gezocht met Hogeschool De Kempel en het FabLab in Eindhoven.

Studenten van De Kempel, werkzaam in het bedrijfsleven en in deeltijd hun studie volgend, fungeren als experts en begeleider op afstand. In het FabLab gaan de leerlingen aan de slag met maakonderwijs. Met behulp van verschillende technieken wordt het prototype van hun product of voorwerp verbeterd en zal uiteindelijk resulteren in een definitief ontwerp.

Tijdens de kick-off heeft Eibert Draisma (designer www.eibertdraisma.nl) een boeiende presentatie gegeven over het proces van uitvinden. Het tot stand komen van zijn uitvindingen ‘De Slaapmuts’ en ‘Battery Eaters’ hebben de leerlingen enorm geïnspireerd. De workshop in de collegezaal van Marianne Lortye over creativiteit, inspiratie en doorzetten heeft leerlingen handvatten gegeven om straks zonder schroom aan de slag te gaan met hun eigen uitvinding. Het doel van de ochtend: leerlingen enthousiasmeren en inspireren voor het project, is ruimschoots behaald.

De komende weken wordt in alle Plusklassen door leerlingen in groepjes gewerkt aan een nieuw product of voorwerp, waarbij het proces bepalend is voor het uiteindelijke resultaat. De leerkrachten van de Plusklassen begeleiden de leerlingen hierbij. In het ontwikkelingsgericht portfolio legt elke leerling zijn ontwikkeling vast. Dit gebeurt naar aanleiding van activiteiten en gesprekken met de plusklasleerkracht.

Medio juni presenteren de leerlingen hun werk en wordt het project afgesloten.

De vijftien scholen van PlatOO werken met een uniek en passend leerarrangement waarbinnen gestructureerde zorg wordt geboden aan excellente leerlingen. Onderdeel van dit arrangement is de Plusklas, waar leerlingen een dagdeel in de week onderwijs krijgen van een gespecialiseerde leerkracht. In de eigen klas krijgt de leerling een aangepast aanbod. Hiervoor wordt de leerstof compact aangeboden waardoor ruimte en tijd ontstaat voor verrijking (www.platoo.nl).