SIRIS.nl

Eerste repetitieweekend Nederlands Studentenorkest

Op zaterdag 15 december arriveerden bijna honderd studenten, die dit jaar deel uitmaken van het Nederlands Studentenorkest, in groepsaccommodatie De Hoof in Someren voor hun eerste repetitieweekend.

Ze keken alvast naar de te spelen muziek en speelden de eerste noten in aanloop naar hun tournee door heel Nederland van 31 januari tot en met 26 februari. 

Het programma bestaat dit jaar uit:
Hawar Tawfiq – Opdrachtcompositie ‘Barazah’
Sergej Prokofjev – Eerste Vioolconcert
Dmitri Sjostakovitsj – Zevende Symfonie

Het thema van NSO 2019 is 'Overwin'. Met het thema ‘Overwin’ worden parallellen getrokken tussen de culturele sector, studenten in het algemeen en het project NSO 2019 in het bijzonder. De culturele sector zit al jaren in een neerwaartse spiraal en het thema 'Overwin' is een aanmoediging om niet ten onder te gaan, maar juist te overwinnen. Daarnaast is het thema een aanmoediging voor studenten om de alsmaar groter wordende studiedruk te overwinnen. Als laatste heeft het thema 'Overwin' relaties met het programma van NSO 2019.

Hawar Tawfiq heeft als vluchteling uit Koerdistan een moeilijke reis naar en in Nederland moeten overwinnen. Dit zal ook terugkomen in de opdrachtcompositie die Tawfiq voor het NSO heeft gecomponeerd. Ook in het leven van Prokofjev was een enorme overlevingskracht aanwezig. In de donkere tijden waarin hij componeerde wist hij altijd een muzikale toverwereld te creëren waar de gruwelijke realiteit kon verdwijnen. Om het programma compleet te maken weerklinkt na een lange en zware strijd het geluid van de overwinning in de Zevende Symfonie van Sjostakovitsj.

Het Nederlands Studenten Orkest staat onder leiding van dirigent Arjan Tien. 

Dirigent Arjan Tien (1968) studeerde viool en altviool aan het Utrechts Conservatorium, waar hij in 1994 summa cum laude en met onderscheiding afstudeerde voor het diploma Uitvoerend Musicus. Als altviolist maakte hij zijn solo debuut met de Salzburg Chamber Soloists tijdens een tournee door Zuid-Amerika in Sao Paulo en Vitoria (Brazilië). Hij was solo-altist van het Nationaal Jeugd Orkest en van 1992 tot 2005 altviolist in het Radio Filharmonisch Orkest. In 1997 won hij de eerste prijs “Rotary-Faller” van het concours van de Internationale Masterclass in La Chaux-de-Fonds, Zwitserland.

Tien werkte van 1999 tot 2001 als assistent-dirigent bij het Radio Filharmonisch Orkest en werd in 2006 benoemd als artistiek leider en chef-dirigent van het Magogo Kamerorkest. De voortdurende grote verscheidenheid in de programmering bij dit orkest, alsmede zijn vele gastdirecties bij het Metropole Orkest naast zijn gastdirecties bij internationale klassieke orkesten en operahuizen, leverde hem het predicaat “een van de meest veelzijdige dirigenten van zijn generatie” op. Sinds maart 2017 is hij chef dirigent en artistiek leider van de Marinierskapel der Koninklijke Marine. Daarnaast is hij hoofdvakdocent orkestdirectie aan het Conservatorium Maastricht en artistiek adviseur van de Gauteng Opera in Johannesburg.

Tien wordt geregeld uitgenodigd door talloze orkesten zoals het WDR Funkhausorchester, Philharmonie Südwestfalen, het Radio Filharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, het Gelders Orkest en het Noord Nederlands Orkest, het Orkest van het Oosten, de philharmonie zuidnederland, de Marinierskapel der Koninklijke Marine, het Bilkent Symphony Orchestra, l’Orchestre Symphonique de Bienne, the Antalya Symphony Orchestra, the Chamber Orchestra of South Africa, the KwaZulu Natal Philharmonic, the Johannesburg Philharmonic, the Cape Town Philharmonic, the Belgrade Philharmonic en the Royal Bangkok Symphony Orchestra.

Violiste Maria Milstein zal tijdens NSO 2019 schitteren in het Eerste Vioolconcert van Sergej Prokofjev. Maria Milstein (1985) werd geboren in Moskou, maar groeide op in Frankrijk. Ze studeerde bij Ilya Grubert in Amsterdam en David Takeno in Londen en was tussen 2011 en 2014 ‘Artist in Residence’ van de Muziekkapel Koningin Elisabeth, waar ze bij Augustin Dumay studeerde.
Milstein is prijswinnares van internationale concoursen zoals ‘Città di Brescia’ en ‘Premio Rodolfo Lipizer’ in Italië, laureaat van de Kersjes Prijs in Nederland (als soliste en met haar Van Baerle Trio) en heeft in 2016 een Fellowship van het Borletti Buitoni Trust ontvangen. In januari 2018 ontving Milstein de Nederlandse Muziekprijs, de grootste onderscheiding voor een klassieke musicus in Nederland.

Milstein soleert met o.a. het Radio Filharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, het Nationale Orkest van België en Amsterdam Sinfonietta en werkt samen met dirigenten zoals Vasily Petrenko, Giancarlo Guerrero, Michel Tabachnik, Reinbert de Leeuw, Christian Arming, Ed Spanjaard en Ivan Meylemans.

In 2015 verscheen haar debut cd Sounds of War samen met pianiste Hanna Shybayeva. Deze cd kreeg lovende recensies in binnen en buitenland en werd met een Edison Klassiek bekroond. Met haar zus Nathalia Milstein heeft Maria Milstein het album ‘La Sonate de Vinteuil’ op het Franse label Mirare in 2017 uitgebracht. Ook deze cd werd door de internationale pers bejubeld en werd door de Volkskrant als beste CD van 2017 gekozen.

Naast haar solocarrière maakt Milstein deel uit van het Van Baerle Trio, met pianist Hannes Minnaar en cellist Gideon den Herder. Het trio heeft grote concoursen zoals het ARD Concours in München en het Lyon Internationaal Kamermuziek Concours gewonnen en heeft twee cd’s uitgebracht, allebei geprezen door de internationale pers. Het trio neemt momenteel alle pianotrio’s van Beethoven voor Challenge Records op. Sinds 2014 is Milstein als hoofdvakdocent verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam. Milstein bespeelt een viool van Michel Angelo Bergonzi (in het verleden bespeeld door Herman Krebbers), zij heeft het instrument in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Opdrachtcomponist Hawar Tawfiq componeerde speciaal voor het Nederlands Studenten Orkest 2019 het stuk 'Barazah'. 
Hawar Tawfiq (1982) werd geboren in het Koerdische noorden van Irak. Al op jonge leeftijd kreeg hij vioollessen van Irakese leraren, die zelf hun opleiding aan het Conservatorium van Moskou hadden genoten.

Na een levensgevaarlijke reis van enkele maanden arriveert Tawfiq in oktober 1998, nog geen 16 jaar oud, als alleenstaande minderjarige asielzoeker in Nederland. Een lerares in het opvangcentrum ontdekt bij toeval zijn muzikale talenten en brengt hem in contact met het Conservatorium in Tilburg. Na een voorbereidend jaar wordt hij toegelaten tot de hoofdvakstudie viool en volgt hij al snel compositielessen.

Na bijna vijf jaar procederen werd in 2003 negatief op zijn asielverzoek gereageerd. Nadat vele gezaghebbende figuren uit het Nederlandse en internationale muziekleven (onder wie bijvoorbeeld Herman Krebbers en de concertmeester van het Koninklijk Concertgebouworkest en het Philharmonisch Orkest van Israël) zijn zaak bepleitten, kreeg Tawfiq toestemming zijn studie in Tilburg af te ronden. Hij behaalde daar de mastertitel als violist en sloot ook de opleiding compositie met de hoogst mogelijke waardering af. Zijn verblijfsaanvraag liep van 1998 tot 2013, sinds 2014 mag Tawfiq zich Nederlander noemen.

In alle werken die Tawfiq tijdens en na zijn studie heeft gecomponeerd, valt een bijzondere synthese op van elementen uit de westerse muziekcultuur en invloeden uit de Koerdische traditie. Dat samengaan leidt tot een verrassende en zeer persoonlijke muziektaal.