SIRIS.nl

Drie Koren Concert mannenkoor De Nachtegaal

Mannenkoor De Nachtegaal uit Someren geeft op zaterdag 25 mei een Drie Koren Concert in de aula van het Varendonck College.

Het bijzondere aan dat concert is dat het wordt gezongen door drie koren die alle drie worden gedirigeerd door dirigent Paul Mestrom.

Mannenkoor De Nachtegaal, Mannenkoor St. Remigius uit Klimmen en het Gäöls Mannenkoor uit Geulle zullen afzonderlijk optreden, maar ook een groot deel van het concert gezamenlijk, waardoor dan een koor ontstaat van meer dan honderd zangers.

Een aantal nummers wordt begeleid door Seniorenorkest Groot-Someren, onder leiding van dirigent Roger Cobben, dat verder ook een aantal solonummers zal brengen.

Aan de piano zit Pavlina Heckmanns-Ognyanova.

Aanvang 19.30 uur.

Paul Mestrom studeerde Schoolmuziek en Koordirectie aan het Conservatorium in Maastricht. Vele jaren was hij docent aan de Kreato Hogeschool en Academie voor Muziek in Thorn. Hij doceerde o.a. blokfluit, klarinet, saxofoon, koordirectie, theorie, algemene muziekleer en solfège. Ook was hij daar Consulent Digitalisering.

Naast zijn werkzaamheden voor de Kreato Hogeschool was Paul Mestrom vakleerkracht Muziek aan meerdere basisscholen. Vanaf 1974 tot heden was hij dirigent van diversen mannen-, vrouwen-, gemengde-, jongeren- en kinderkoren. Paul zingt zelf ook nog in het Kamerkoor Maastricht dat onder leiding staat van zijn oud-docent koordirectie Ludo Claesen. Paul Mestrom is oprichter en muzikaal leider van een professioneel euregionaal ensemble, genaamd Chant-Eur, waarmee hij koorprojecten uitvoert in de Euregio met professionele - en zeer goede amateurzangers en musici.

Als nevenactiviteit houdt Paul zich bezig met het maken van geluidsopnames met hoogwaardige opnameapparatuur, het digitaal editen en op cd zetten van deze opnames, het componeren en arrangeren voor uiteenlopende vocale en instrumentale groepen en het maken van repetitie-cd’s voor koren, zodat zij daarmee sneller muziek kunnen instuderen en er meer effectieve repetitietijd overblijft.

Mannenkoor De Nachtegaal uit Someren werd in 1945 in opgericht. Het koor neemt een belangrijke plaats in in het culturele leven van de gemeente. Dit uit zich in optredens in de vorm van serenades, het opluisteren van kerkdiensten en concerten binnen de gemeente. Maar ook buiten de gemeente zijn door activiteiten en concerten vele contacten ontstaan tot in het buitenland aan toe. Contacten met gerenommeerde componisten zijn ook van grote waarde gebleken. Op deze manier is een omvangrijk repertoire ontstaan, dat gaat van klassiek tot hedendaags. In de loop der jaren is door Mannenkoor De Nachtegaal met gerenommeerde koren gestreden tijdens concoursen met vaak zeer goede resultaten. Het koor bestaat momenteel uit 49 actieve zangers.

Mannenkoor St. Remigius uit Klimmen kwam op nogal tumultueuze wijze in 1956 voort uit het plaatselijke Kerkelijke Zangkoor. In de jaren die volgden, groeide het gezelschap uit tot een volwaardig mannenkoor. Het repertoire varieert van klassiek tot hedendaags. Om een indruk te geven: naast opera en operette, zingen de Klimmense mannen musical songs, volks- en andere karakteristieke werken uit allerlei landen tot in Afrika en Japan toe. Het koor levert een bijdrage aan de jaarlijkse vocale ontmoeting van de Onderlinge Federatie. Het koor mag rekenen op een grote schare “Vrienden” die de vereniging financieel ondersteunt. Het motto van St.Remigius: “ZINGENDE MENSEN GELUKKIGE MENSEN”. St. Remigius telt momenteel dertig actieve zangers.

Het Gäöls Mannenkoor uit Geulle is opgericht in 1992 en daarmee het jongste van de drie koren. In 2017 is het 25-jarig jubileum groots gevierd met optredens in de hele regio. Met momenteel dertig actieve zangers wordt het repertoire voortdurend vernieuwd. Naast licht-klassiek bestaat dat uit melodieën uit musicals, operettes, songs en dialectliederen. Omdat het koor af en toe gevraagd wordt om kerkelijke diensten op te luisteren, omvat het repertoire ook liturgische liederen, inclusief Latijnse en Limburgse missen. Naast uitvoeringen met plaatselijke muziekverenigingen en andere koren in de regio, levert het koor soms een bijdrage aan korendagen van KNZV en/of de Onderlinge Federatie van koren in het Heuvelland. Bij die gelegenheden krijgt het Gäöls Mannenkoor veel waardering voor koorklank, verrassende muziekstukken, die overtuigend en knap gezongen worden.

Pavlina Heckmanns-Ognyanova (Varna, Bulgarije 1973) studeerde piano, orgel en muziektheorie aan het conservatorium van Sofia. In 1998 vervolgde zij haar studie, na het winnen van een studiebeurs, aan het conservatorium in Maastricht bij Dorthy de Rooij. Deze studie sloot zij af in 2002. Pavlina gaf onder meer concerten in Bulgarije, Cyprus, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Italië. Ook in Nederland concerteerde ze inmiddels in diverse plaatsen. Sinds 2000 is zij als organiste verbonden aan de Petrus en Pauluskerk en de kerk ‘t Eikske in Schaesberg. Zij begeleidt als pianiste/organiste meerdere koren en vocalisten en geeft regelmatig kamermuziekconcerten.

Seniorenorkest Groot-Someren

In 1991 werd door het bestuur van de Bond van Ouderen het initiatief genomen om in Groot-Someren een seniorenorkest op te richten. Op dit initiatief werd onmiddellijk positief gereageerd en met een kleine twintigtal muzikanten werd in oktober 1991 met de eerste repetitie begonnen. Nu, aanvang 2019, zijn er 52 actieve muzikanten.

Het programma van het concert staat nog niet volledig vast. Wel is duidelijk dat vóór de pauze elk van de drie koren een drietal nummers zingt uit het eigen repertoire. Daarna volgen nog vier nummers door de drie koren gezamenlijk met pianobegeleiding door Pavlina Heckmanns. In ieder geval zijn dat 'The Awakening' en 'Toccata of Praise' van Joseph Martin, Hallelujah van Leonard Cohen en 'You raise me up' van Brendan Graham/Rolf Lovland.

Na de pauze wordt groots uitgepakt door het zingen van een aantal nummers met begeleiding van Seniorenorkest Groot-Someren. Te horen zullen zijn Conquest of Paradise van Vangelis, Landerkennung van Edvard Grieg en het indrukwekkende King All Glorious van G.M. Vail in een arrangement van Leo Smeets.