Accountmanager bij de Rabobank in tijden van de coronacrisis

Accountmanager bij de Rabobank in tijden van de coronacrisis

Bijna iedereen heeft op de één of andere manier last van de coronacrisis.

Of je nu ondernemer bent of in loondienst werkt óf op zoek bent naar een huis of studeert. Ook bij Rabobank Peelland Zuid hebben de coronamaatregelen impact op de manier van werken.

De accountmanagers van de bank hebben het deze dagen extra druk. Ze krijgen namelijk veel vragen van zakelijke klanten.

Sjoerd van Pelt is accountmanager Bedrijven bij Rabobank Peelland Zuid en vertelt vanuit zijn woonkamer hoe hij zijn werkzaamheden nu uitvoert.

Kun je wat meer vertellen over je functie?

‘Als accountmanager Bedrijven help ik ondernemers. Dat kunnen starters zijn, maar ook de wat kleinere mkb’ers. Ik adviseer, financier en help bij betalingsverkeer.’

Hoe zien je werkzaamheden er sinds de coronacrisis uit?

‘De gesprekken vinden nu grotendeels telefonisch of via een videogesprek plaats. Als er stukken getekend moeten worden, ga ik bij uitzondering toch op bezoek. Dan houd ik me uiteraard aan de RIVM-regels, ik schud dus even geen handen en houd afstand.’

Hoe bevalt dat (video)bellen?
‘Het is een prima oplossing, al zijn er natuurlijk best wat technische mankementjes hier en daar. Omdat we serieuze zaken bespreken, wil ik iemand in de ogen kunnen kijken. Dat kan zo toch.’

Wat voor een vragen krijg je nu vooral?

‘Niet alle ondernemers kloppen aan met een acuut probleem, veel mkb’ers oriënteren zich nu op de toekomst. Een veelgestelde vraag is bijvoorbeeld: ‘Wat als ik straks liquiditeitsproblemen krijg?’ Ik kan dan de helpende hand bieden door bijvoorbeeld de
aflossing stop te zetten. Daarnaast zijn er ook ondernemers waarbij het water nu al aan de lippen staat. In zo’n geval bespreek ik de opties: we kijken naar de overheidsmaatregelen en naar wat de ondernemer zelf en de bank kan doen.’

Hoe reageren klanten op jouw dienstverlening?

‘Klanten vinden het fijn dat ik meedenk en zijn blij met de hulp. Ik vind het wel lastig dat ik niet alle oplossingen zelf in in de hand heb en dat ik niet vooruit kan kijken. Ook wij als bank zijn door het coronavirus overvallen en daar komt bij dat de situatie continu verandert. Het is een gezamenlijke zoektocht naar een oplossing.

Zie je ook lichtpuntjes?

‘Absoluut. Ik vind het geweldig om te zien hoe bewoners van de Peelgemeenten proberen om lokale ondernemers te ondersteunen, bijvoorbeeld door juist nu eten af te halen bij een restaurant. Dat geeft vertrouwen: samen gaan we dit oplossen.’

Sjoerd.van.pelt@rabobank.nl