Accountmanager bij de Rabobank in tijden van de coronacrisis

Accountmanager bij de Rabobank in tijden van de coronacrisis

Bijna iedereen heeft op de één of andere manier last van de coronacrisis.

Of je nu ondernemer bent of in loondienst werkt óf op zoek bent naar een huis of studeert.

Ook bij Rabobank Peelland Zuid hebben de coronamaatregelen impact op de manier van werken. De accountmanagers van de bank hebben het deze dagen extra druk. Ze krijgen namelijk veel vragen van zakelijke klanten.

Jan van den Nieuwenhof is accountmanager Bedrijven bij Rabobank Peelland Zuid en vertelt vanuit zijn huis in Lierop hoe hij zijn werkzaamheden nu uitvoert.

Zijn je werkdagen veranderd sinds de coronacrisis?

‘Ja, normaal ga ik elke werkdag naar kantoor. Ik had een vast ritme dat ineens is onderbroken. Daarnaast is het door de coronacrisis en de invloed daarvan op ondernemers een stuk drukker geworden voor mij. De dagen worden automatisch langer nu ik geen reistijd heb. Je probeert aan het einde van de dag toch nog even die ene vraag af te handelen. Dat kan weleens uitlopen, maar ik mag niet klagen. Onze klanten hebben het momenteel moeilijker. Hun omzet loopt terug of hun plannen om door te groeien staan on hold.’

Hoe ziet je werkplek er thuis uit?

‘Ik heb nu een aantal nieuwe collega’s: mijn vrouw en onze zonen. Ik heb thuis gelukkig alle voorzieningen om goed te werken. Als gezin houden we rekening met elkaar. Ik heb vier opgroeiende kinderen, maar zij hebben allemaal hun eigen plekje. Om het
klantencontact te onderhouden ben ik voornamelijk veel aan het bellen. Gelukkig kunnen veel zaken tegenwoordig digitaal afgehandeld worden.’

Hoe kunnen jullie ondernemers in de regio steunen tijdens deze crisis?

‘De overheid heeft een aantal goede regelingen getroffen om ondernemers in nood te helpen. En bij de Rabobank kun je nu onder andere uitstel van aflossingsverplichtingen aanvragen, dat geeft veel ondernemers al lucht. Nu is het zaak dat de ondernemers ook na de lockdown-fase goed opgevangen worden, zodat ze stapsgewijs de draad weer kunnen oppakken. Het is fijn dat wij onze zakelijke klanten en hun historie kennen. Hierdoor weten we hoe we ze kunnen helpen.’

Hoe reageren mensen op jouw dienstverlening in deze tijden?

‘Ze zijn blij met de steun. Ik zeg altijd dat ik het mooiste beroep van de wereld heb en vooral nu merk ik hoe dankbaar dit werk is. Ondernemers zijn bang voor het voortbestaan van hun bedrijf. Als ik ze dan kan helpen, geeft mij dat een goed gevoel.’

Hoe zie je de toekomst?

‘Ik ben van nature optimistisch. Bij mij is het glas altijd halfvol en ik zie hetzelfde bij ondernemers. Het is mooi om te zien hoe veerkrachtig en creatief ondernemers zijn. Ik zie leuke initiatieven op Facebook verschijnen. En ik zie hoe er achter de schermen hard gewerkt wordt aan het inrichten op de 1,5 meter economie. Mijn tip voor de consument: blijf vooral de lokale ondernemer steunen.’