SIRIS.nl

Cliënten Land van Horne zeer tevreden

Cliënten van de Stichting Land van Horne geven aan zeer tevreden te zijn over de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening.

Dat blijkt uit de hoge cijfers die zij gaven tijdens de tweejaarlijkse landelijke meting door een onafhankelijk bureau. De cijfers voor de zorgverleners variëren van 7,9 tot 9.0.

Ook had Land van Horne in deze meting extra aandacht voor de belangrijke onderwerpen vrijwilligerswerk en mantelzorg. 

Diverse thema’s zijn onderzocht, zoals het lichamelijk en het mentale welbevinden, de woon- en leefsituatie en de kwaliteit van de zorgverleners en de organisatie. Alle cliëntendoelgroepen of hun vertegenwoordigers zijn in deze meting betrokken, zoals de cliënten van de thuiszorg, van de revalidatie, somatische cliënten (lichamelijk) en pg-cliënten (dementie). De cijfers voor de algehele kwaliteit van de organisatie zijn, net als de cijfers voor de zorgmedewerkers, wederom goed te noemen: van een rapportcijfer 7,6 tot 8,6, waarbij de thuiszorgcliënten de hoogste cijfers geven.

Edwin Delsing, voorzitter van de raad van bestuur, is zeer tevreden: “Cliënten geven ons een goede score en op de meeste onderdelen zien we ook een verbetering ten opzichte van de meting twee jaar geleden. Ook vergeleken met andere organisaties scoren we hoog. We zijn trots op onze medewerkers.” León Wijers, directeur Zorg, haakt daar op aan: “Zij geven dag in en dag uit de zorg die cliënten nodig hebben. We slagen er in, ook al staat de zorg onder druk, cliënten een veilige en warme omgeving en warme zorg te bieden. Dat doen medewerkers samen met de vele vrijwilligers en mantelzorgers. De resultaten zijn zeker ook een pluim voor hen.”

Die aandacht voor vrijwilligerswerk en mantelzorg kwam ook terug in de extra vragen die Land van Horne toevoegde aan het onderzoek. De meeste cliënten en vertegenwoordigers geven aan zeer tevreden te zijn over de samenwerking tussen mantelzorgers (naasten van de cliënt) en zorgverleners. Ook over de vrijwilligers op wie ze een beroep kunnen doen, zijn ze tevreden. Léon Wijers: “Hierbij wordt soms wel aangegeven dat er natuurlijk nog meer vrijwilligers welkom zijn. Onze groep vrijwilligers groeit dan ook nog steeds. Ruim 1.300 vrijwilligers zetten zich nu in voor onze cliënten.”

“Ook bij goede scores kun je niet stil zitten. Er zijn altijd mogelijkheden voor verbetering”, licht Edwin Delsing het vervolg van het onderzoek toe. “We maken een stichtingsbreed verbeterplan en daarnaast stellen de (woon)zorgcentra, de thuiszorgteams en de diverse diensten een eigen plan van aanpak op. Dit doen zij samen met de cliëntenraden. Daar kunnen verbeterpunten uit komen of acties om het niveau hoog te houden.” 

Onafhankelijke bureaus onderzoeken iedere twee jaar de kwaliteit van de dienstverlening bij alle zorginstellingen in Nederland. Alle uitkomsten van de cliëntenraadpleging verschijnen binnenkort op www.landvanhorne.nl.

De Stichting Land van Horne is een organisatie voor verzorging, verpleging en thuiszorg. Met ruim 2.300 medewerkers en 1.200 vrijwilligers biedt de stichting (thuis)zorg en aanvullende diensten aan cliënten in de gemeenten Weert, Nederweert, Leudal, Cranendonck en Someren.