Alle Klokken Luiden in en rond Museum Klok & Peel

Na een succesvolle eerste editie van ‘Alle Klokken Luiden’ doet Museum Klok & Peel in Asten er zondag 22 mei een schepje bovenop om het publiek op een uniek muziekevenement te trakteren en tegelijk het imago van Asten als klokkendorp te versterken.

Het beiaardfestival vindt plaats in en rond Museum Klok & Peel aan de Ostaderstraat 23 in Asten, waar de tuinen geuren naar het voorjaar, drie terrassen uitnodigen tot aangenaam verpozen en waar het publiek bovendien wordt getrakteerd op gratis museumbezoek, desgewenst inclusief rondleiding. Niet alleen de vaste collecties trekken daar de aandacht van jong en oud, maar ook de exposities van Rottiers-schilderijen en van 'De Peel, een mysterie'. Voeg er de speciale kinderactiviteiten aan toe en alle ingrediënten zijn aanwezig voor een gezellig uitje voor het hele gezin. Het publiek kan al vanaf 12.30 uur terecht; om 12.45 uur verricht burgemeester Hubert Vos de officiële opening.  

Vorig jaar trok de try-out al zo'n duizend bezoekers; dat kunnen er gezien de aantrekkelijke line-up van het festival dit jaar gemakkelijk méér worden. Het museum hoopt met name de banden met Astenaren aan te halen. Lokale bezoekers doen er goed aan te voet of per fiets te komen.  

De vier mobiele beiaarden krijgen allemaal een eigen speelplek, een eigen podium. Op alle speelplekken wordt zondagmiddag tussen 13.00 en 17.00 uur muziek gemaakt. Dan is er nog een vijfde podium waar handbellen en hun bespelers de toon zetten. 

De grote hal van het museum wordt ingeruimd voor een glanzende attractie: de in korte tijd beroemd geworden 'Bronzen Piano'. Een mobiele beiaard in de vorm van een uit de kluiten gewassen concertvleugel; een majestueus instrument dat in 2012/2013 is gegoten door de Koninklijke Eijsbouts.

De eerste bespeler is Koen van Assche, veelgevraagd stadsbeiaardier in België en onder andere ook docent aan de Koninklijke Beiaardschool in Mechelen. Hij gaat tijdens Alle Klokken Luiden de muzikale dialoog aan met dwarsfluitiste Hilde Machielsen en harpiste Karen Peeters. Daarmee doet deze beiaard - heel bijzonder - zijn intrede in de kamermuziek. Nu eens in een begeleidende rol, dan als hoofdinstrument.

De tweede beiaardier aan dit klavier wordt Arie Abbenes, oud-stadsbeiaardier van onder andere Utrecht, Eindhoven én Asten. Samen met partner Phili Abbenes-Welten -  in de rol van verteller - komt hij de ontroerende opera Dido en Aeneas van componist Henry Purcell vertolken. Drama vol liefde & noodlot.

Beiaardier Jan Verheyen (Hasselt/Neerpelt) zal samen met gitarist Luc Hendriks (Overpelt)  de grote hal vullen met Classic Rock & Pop. Muziek van onder andere The Shadows, Eric Clapton en Toots Tielemans.

Dit wordt weer afgewisseld met de kamermuziek van Van Assche, Machielsen & Peeters.

Tot slot op de Bronzen Piano: Jan Verheyen solo.

In de Oranjerie wordt een Mechelse beiaard opgesteld. Daarvan wordt Koen Cosaert, stadsbeiaardier te Harelbeke en directeur van de Mechelse beiaardschool de eerste bespeler. Hij voert samen met zoon Florian - elektrische gitaar - pittige muziek uit van de Argentijnse componist Astor Piazolla. De beiaard als klavier- én percussieinstrument; de gitaar voor de lyrische melodieën.

Rosemarie Seuntiëns, carillonneur in Asten en nog zes torens in Brabant en Limburg, speelt  op deze beiaard samen met het Astense ensemble Pro & Contra van zanger Leo van Bussel, gitarist Joop Martens en pianist Jan Geven. Hun programma: jazzy hits, intieme luisterliedjes en Brabantse meezingers.

Daarmee is het pad geëffend voor Richard de Waardt (stadsbeiaardier Rotterdam) en de band TheYesPlease met Marjoleine Molenaar (zang), Jos Hoevenaars (bas), Jaap Rovers (viool/gitaar), Rob van Gameren (zang/gitaar). Het programma: meerstemmige lyrische popsongs.

Halverwege de middag nemen Cosaert & Cosaert deze beiaard weer over en volgen er  reprises van Seuntiëns/Pro & Contra en De Waardt & TheYesPlease.

De tuin van Klok & Peel wordt beheerst door de mobiele beiaard van het Noordfranse Douai. Die wordt tijdens het middagprogramma selectief ingezet. Er wordt twee keer vierhandig op gespeeld door The Bells Angels, zijnde de beiaardiers Twan Bearda (Grimbergen) en Luc Rombouts (Leuven en Tienen). Hun programma omvat werk van Händel, Haydn, Mozart en Beethoven.

Aan het einde van de middag neemt Koen van Assche de Douai-beiaard over om helemaal los te gaan in het programma 'Al dansend en swingend'. Hij speelt beiaardbewerkingen van Danse Espagnole (Granados), Danse Bohème (Bizet) en Rhapsody in Blue (Gerswin).

De blauwe Manousek Beiaard uit Praag, ook weer met Eijsbouts-stempel, wordt bij de Toerismepoort opgesteld (voor het museum). Beiaardier Rosemarie Seuntiëns gaat daar aan de slag met muziekminnend Asten, verzameld in de Slagwerkgroep van Harmonie St. Cecilia onder leiding van Rob van der Sommen en het Blaasorkest van Muziekvereniging Jong Nederland Asten onder leiding van Antoine van Rooij. Dat wordt muziek 'voor elk wat wils' en 'voor jong en oud'.

Tussen die twee Astense concerten door spelen Bells Angels Bearda & Rombouts op de Manousek Beiaard delen uit Carl Orff's beroemde Carmina Burana, een dynamische liederencyclus waarvan elke muziekliefhebber het koor O Fortuna kan dromen.

Beiaardier Arie Abbenes en verteller Phili Abbenes-Welten nemen deze beiaard over voor hun vertolking van Mozarts opera Die Zauberflöte. Prins Tamino, de Koningin van de Nacht, Pamina, de boze Sarastro en de vrolijke Papageno, ze komen allemaal voorbij.  

De laatste concerten op deze beiaard: Koen Cosaert solo en Rosemarie Seuntiëns & Arie Abbenes ensemble. Zij spelen 'quatre mains et deux pieds' de spetterende ouverture uit De Barbier van Sevilla van Rossini.  

Resteren de muzikale activiteiten in de educatieruimte. Daar verzorgt beiaardier Jan Verheyen voor kinderen én volwassenen twee keer de handbellenworkshop 'Een levend carillon'. Het handbellenensemble van Museum Klok &Peel zal er twee keer een concert verzorgen.