Museum Klok & Peel in Nationaal Virtual Reality Museum

Tijdens de Nationale Museumweek is afgelopen weekend in Amsterdam het eerste Nationaal Virtual Reality Museum ter wereld gelanceerd.

Dit virtuele museum, dat de pronkstukken laat zien van 400 musea in ons land, kan voortaan ook 'betreden' worden in Museum Klok & Peel in Asten.

Daar zijn drie VR-brillen beschikbaar, waarmee bezoekers een unieke en persoonlijke dwaaltocht kunnen maken naar de musea van hun keuze.

Dat werkt als volgt: 1. je downloadt thuis op je smartphone vanuit de app-stores van Apple of Google Play de app Nationaal Virtual Reality Museum; 2. je vraagt in het museumcafé van Klok & Peel of je even een VR-bril mag lenen; 3. je zoekt een rustig zitplekje; 4. je opent de gedownloade app en klemt je smartphone in de VR-bril; 5. je zet de bril op en volgt verdere instructies.

Dan begint het avontuur. Je geniet anderhalve minuut van een rondvlucht boven Nederland en arriveert dan in een schermpje waarin je eerst een provincie kiest en vervolgens doorschakelt naar de pronkstukken waar je meer van wilt weten. Dat kiezen en doorschakelen doe je door met je ogen te focussen op een bepaald pronkstuk. Vervolgens geeft zo'n pronkstuk zijn geheimen prijs, alsmede extra wetenswaardigheden over het museum waarin het te vinden is. Nooit eerder ter wereld sloegen musea op deze wijze de handen ineen. Op initiatief van de Museumvereniging werken de Nederlandse musea samen aan de vernieuwing van de museumsector.

De bedoeling is natuurlijk dat de VR-bezoekers zo nieuwsgierig worden, dat ze de deelnemende musea ook daadwerkelijk gaan bezoeken. Daarmee is het Nationaal Virtual Reality Museum vooral een leuk marketinginstrument. Voorzitter Commissie Museale Projecten van Klok & Peel Jos Bronneberg: "Het Nationaal Virtual Reality Museum is een mooie aanvulling op hetgeen wij op onze website aanbieden. Het is hartstikke leuk dat een museumbezoeker zo een goed beeld krijgt van wat er aan erfgoed in onze prachtige musea te zien is en natuurlijk ook in Museum Klok & Peel. Uiteindelijk is de bedoeling natuurlijk dat de VR-bezoekers zo nieuwsgierig worden, dat ze de deelnemende musea ook daadwerkelijk gaan bezoeken. Daarmee is het Nationaal Virtual Reality Museum vooral een leuk marketinginstrument''.