Clubs uit Asten halen € 18.108 op met Grote Clubactie

In Asten haalden verenigingen in totaal € 18.108 op met de Grote Clubactie.

Hiervan gaat 80% naar de club.

Clubactie-loten verkopen was voor clubleden dit jaar eenvoudiger dan ooit. En dat is te merken aan het resultaat. Vorig jaar werden in ons land 1 miljoen loten online verkocht, dit jaar gingen maar liefst 1,6 miljoen loten digitaal over de toonbank.

Volgens Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie is de online verkoop veel leuker en slimmer geworden. “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club.”

Veel leden gaan nog gewoon langs de deur, en dat blijft een belangrijke manier van werven, stelt Molkenboer. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op social media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. “In voorgaande edities kostte het invoeren en verwerken van loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is om mee te doen.”

Met de opbrengsten van de Grote Clubactie krijgen verenigingen een boost. Ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe trainingsmaterialen kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft zo zijn eigen doel.  

Het succes bewijst de kracht van de 49 jaar oude formule. De Grote Clubactie is inmiddels de grootste fondsenwervende actie in Nederland voor het verenigingsleven. Met een uitkeringspercentage van maar liefst 80% keert deze loterij het meeste uit aan het goede doel, de deelnemende clubs.