SIRIS.nl

Flinke stap vooruit voor Koen Meuffels wordt nog niet beloond

De Somerense motorcoureur Koen Meuffels had afgelopen weekeinde zijn thuisrace op het TT-circuit Assen.

Koen Meuffels vertelt over zijn ervaringen in Asten: ,,De temperaturen waren over de 30 graden, maar daar heb ik op zich geen problemen mee. Maar je moet je toch eens voorstellen om een leren motorpak, laarzen, handschoenen aan te trekken en een helm op te zetten en dan nog op een hete motor te gaan zitten. Dat is echt warm. De eerste vrije training op vrijdagochtend ging goed en ik reed net geen top 10 plaats. De tweede training die middag werd helaas, net nadat ik binnen was geweest en wat aangepast had, door een rode vlagsituatie afgevlagd. Een rode vlag wordt gezwaaid als er ergens een ernstige crash is, waardoor iedereen moet stoppen. Dit betekende ook een einde voor de training. Maar ook een einde aan het verzamelen van belangrijke informatie voor de raceafstelling.

Zaterdag is altijd kwalificatie dag met twee te rijden kwalificaties. De eerste kwalificatie zag ik wel als een belangrijke omdat de temperaturen nog niet zo hoog waren. Dit betekend iets meer grip. En bij de tweede zou het moeilijker worden om je tijd te verbeteren. En zo was het ook voor de meeste rijders. Hoewel ik toch maar op 0,2s van mijn tijd van ‘s morgens af zat kon ik deze rondetijden ook nog eens verschillende rondes achterelkaar blijven rijden. We hadden toch een goeie afstelling gevonden voor de race. Uiteindelijk stond ik op P11 waarbij er ook nog drie gastrijders tussen stonden waardoor ik voor het kampioenschap op P8 zou staan. Toch telkens weer progressie boeken, daar doen we het voor''.

Koen vervolgt: ,,Eindelijk na al de COVID-jaren kon iedereen weer op bezoek komen en dat kon je wel zien. De tribunes zaten redelijk vol. Er waren ook veel sponsoren, vrienden en familie op bezoek. Enkele sponsoren waren aanwezig met hun personeel om samen een mooie dag te hebben. Aan hun enthousiaste reacties te zien hadden ze dat zeker want er waren er ook bij die nog nooit een race gezien hadden. Wij hebben ze dan ook de pitbox met de motor kunnen laten zien en alles kunnen uitleggen. Ook hadden ze voor de zondag gekozen omdat er dan twee races verreden worden.

R1: Niet gefinished

Mijn gevoel was goed want na elke voorgaande sessie hebben we de motor aangepast met een grote verbetering als gevolg. Hierdoor waren mijn sectortijden goed genoeg om goed mee te kunnen doen. Dat is wat ik wil, met anderen strijden om een plaats en kijken waar de grenzen liggen van mijn motor. Mijn start was heel goed en ik pakte direct een plaats. Na een paar ronden kwam er wat afscheiding met de rijders voor ons, maar ik zat in een groepje van een man of zes. Er werd flink gevochten en de toeschouwers genoten van de positiewisselingen. Uiteindelijk kwamen we in de laatste ronde aan bij de beruchte GT-bocht. Vaak is deze bocht alles bepalend omdat je daar met zeer hoge snelheid aankomt en er altijd uitremacties zijn. Zo ook nu probeerde ik iets uit waarvan ik dacht dat nog kon, maar helaas verloor ik de voorkant met aanremmen en ging eraf. Jammer van dit einde, maar ik was best tevreden om zo mee te kunnen strijden. Helaas voor de monteurs was er heel veel werk te doen omdat de volgende race over 2 uur van start gaat. De hele motor moest uit elkaar en werd bijna opnieuw opgebouwd. Het rare is dat in geen een ander kampioenschap er twee races na elkaar zijn. Dit is ook een van de redenen en je kunt nadat de motor weer klaar is niets testen. Maar als een geoliede machine gingen de monteurs aan het werk en precies op tijd stond ie klaar en kon ik naar de startopstelling rijden voor race 2. Top werkt geleverd door het team van MVR Racing.

R2: Niet gestart

Vanuit onze pitbox reed ik weg naar de startopstelling. Plotseling begon de motor ernstig te schokken en gingen alle lampjes aan op mijn dashboard en direct weer uit. De motor viel stil en deed niets meer en ik moest hem aan de kant zetten halverwege de ronde. Al dat harde werken van iedereen voor niets. Iedereen liep verslagen terug naar de pitbox. We leren telkens weer en stap voor stap komen we dichterbij. We geven niet op!

De volgende race is over drie weken op de Redbull Ring in Oostenrijk.

Credits foto: Racing Passion Photography by Damon Teerink