Koen Meuffels behaalt geweldige 4e plaats in laatste race

Afgelopen weekend reed motorcoureur Koen Meuffels de laatste twee races in het IDM-kampioenschap op de Hockenheimring in Duitsland. 

Koen vertelt over zijn ervaringen: ,,Het was fijn om te zien dat er verschillende mensen afgereisd waren om me aan te komen moedigen. Hoogtepunt was de zondag toen mijn sponsor Code Yellow op bezoek kwam met zo'n twintig personeelsleden en klanten. We hadden een extra pitbox gehuurd langs die van het team en ingericht als VIP-ontvangst zodat we ze gedurende de hele dag goed konden voorzien van eten en drinken. Ze zaten letterlijk tussen de motoren en de monteurs en dat alles om ze een complete beleving te kunnen geven. Als je daarna alleen maar enthousiaste reacties ontvangt is dat toch wel een groot compliment voor iedereen die daaraan meegeholpen heeft.

Maar even terug naar de vrijdag want daar begon het weekend natuurlijk. De vrije trainingen begonnen goed en ik heb enkele dingen kunnen uitproberen die goed uitpakten. Ik sloot deze trainingen af met een 9e en 10e plaats. Ik zat er dus goed bij hoewel er natuurlijk altijd nog een tandje bij moet. Het moet altijd sneller kunnen. Goed voorbereid gingen we dus op naar de zaterdag waar we twee kwalificaties moeten afwerken.

1e kwalificatie: P12

Het tempo was direct snel en ik was mijn tijd ronde na ronde aan het aanscherpen. Tot ik na een paar ronden een foutje maakte. Met een highsider ging ik er bijna af maar wonder boven wonder kon ik erop blijven. Toch moest ik daardoor even langs de baan en vrij onschuldig gleed ik op het gras onderuit. Direct wordt de motor weggehaald en kon ik niet verder en zat de kwalificatie er dus vrij vroeg voor mij op. Het bleek wel dat mijn tijd goed was, want er kwam niemand meer overheen. Maar een 12e plek is niet goed.

2e kwalificatie: P12

Op naar de tweede kwalificatie. Ik verbeterde mijn tijd van vanochtend maar dit leverde mij uiteindelijk geen betere startplaats op dan de 12e plek. Ik was niet tevreden omdat ik verder naar voren wilden staan om in de race direct aansluiting met de kopgroep te hebben. Maar we zullen morgen wel zien want in een race kan er van alles gebeuren.

Race 1: P4

In de nacht van zaterdag op zondag had het veel geregend en dat betekende dat de baan 's ochtends nat was. In de warm-up voorafgaand aan de race was het nog heel nat. Maar ook omdat er daarna veel gereden wordt, krijg je een steeds droger wordende baan. Tegen de tijd dat wij moesten rijden was het grootste gedeelte dan ook bijna droog. Maar daar waar ik opgesteld stond was het nog nat. Iedereen wisselde naar slicks. Maar dat ik snel met een slick weg zou komen op een natte baan was onmogelijk dus ik besloot als een van de weinigen om toch mijn regenbanden erop te laten liggen. Dus daar stond ik dan … de lichten gaan aan en op het moment dat ze uitgaan startte ik als een raket weg. Ik lag na twee bochten al op P2. En nu doortrekken om een voorsprong te maken. Na een paar ronden werd ik voorbijgereden omdat diegene die op slicks stonden steeds harder en harder gingen en ik dat met regenbanden, op een steeds droger wordende baan, niet kon. Ik viel ronde na ronde langzaam terug. Maar dat ik als vierde over de finishlijn kwam was geweldig en het had geen ronde langer moeten duren of er waren zeker verschillende rijders mij nog voorbijgereden. Complimenten ook voor het team dat er zo hard voor gewerkt heeft.

Race 2: P8

Uiteraard bestond er voor de tweede race geen twijfel over de bandenkeuze. De stunt van de eerste race kon ik dus niet herhalen maar de start ging goed en ik kwam als 10e door. Maar doordat er in de eerste ronde iemand voor mij crashte verloor ik de aansluiting met de koplopers. Dit gat kon ik niet meer dichtrijden en samen met een andere rijder zat ik tussen de kopgroep en een achtervolgende groep. Wij reden uiteindelijk dezelfde tijden als vooraan en net iets sneller als de achtervolgers waardoor we bij hen uit de greep bleven. In de laatste ronde werd ik ingehaald maar dat was van korte duur. Dit gaat echt niet gebeuren want ik wil winnen ook al is het dan maar het gevecht om de 8e plek. En dat gebeurde en ik kwam als 8e over de finish.

Een hele mooie afsluiting van het seizoen 2022. Samen met onze gasten en het team hebben we na de race nog wat gegeten waarna iedereen tevreden naar huis ging.

En nu wordt mij gevraagd: Wat ga je volgend seizoen doen? Nou, daar ga ik eens goed over nadenken. Ik wil graag terug naar het WK maar dan met een Supersport motor waar ik nu op rij. Daar is zo’n groot budget voor nodig dat dit de grootste uitdaging zal zijn. Nog een jaar IDM heeft niet mijn voorkeur maar ik weet het nu nog niet. Dus even rustig nadenken de komende weken. Ik hou jullie op de hoogte. De komende tijd zal ik bij verschillende mensen even langsgaan maar ik wil nu toch alvast iedereen ontzettend bedanken voor de inzet en hulp van afgelopen seizoen. Op naar 2023’’.