Koen Meuffels bij eerste twee IDM Supersport-races direct in de punten

De Somerense motorcoureur Koen Meuffels is bij de eerste twee IDM Supersport-races direct in de punten gevallen.

Koen vertelt zijn verhaal: ,,Na lang wachten, hard trainen en verschillende tests in binnen- en buitenland was het eindelijk zover dat ik mijn eerste Supersport race in het IDM kon gaan rijden. Ik ben blij dat we best veel rijtijd hebben wat ik zeker kan gebruiken om te leren. Op vrijdag starten we telkens met drie trainingen waarna we op zaterdag twee kwalificaties rijden en tenslotte op zondag twee races. Daarbij zijn de races online voor iedereen te zien via de website van het IDM.

In het WK was alles ver weg wat resulteerde in veel vliegen. Maar nu is alles met de auto te doen. Donderdagochtend zijn we in alle vroegte vertrokken vanuit Ospel wat de thuisbasis is van MVR Racing en vlak bij mijn thuis. De reis verliep goed en we waren mooi op tijd op het circuit van Lausitz. Daarna naar de keuring gegaan om de racepakken en helmen te laten keuren. Dit moet namelijk altijd voor elke race. ’s Avonds hebben we met het team de trackwalk (wandeling over de baan) gedaan. Dit doen we om de toestand van het asfalt en kleine details op en langs de baan te kunnen zien. Normaal heb ik een tracksheet, een formulier waar ik van elke baan alle details opschrijf, maar nu heb ik die niet. En dat was wel nodig want deze baan is zo ontzettend hobbelig wat het rijden niet gemakkelijker maakt. Maar ja, daar heeft natuurlijk iedereen last van.

De trainingen op vrijdag verliepen best goed. Ik was steeds rond de 10e plek te vinden en kon me telkens verbeteren. Halverwege de sessies kwam ik even binnen om te kijken of we iets moesten veranderen en of deze aanpassingen ook daadwerkelijk hielpen. Dat er, in tegenstelling tot de Supersport 300 klasse waar ik vorig jaar reed, geen slipstreamgevechten zijn bevalt me heel veel beter. Nu doet iedereen veel meer zijn eigen ding en moet je het dus zelf doen. 

De kwalificaties op zaterdag verliepen goed want ik kon telkens kleine stapjes maken. In de tweede kwalificatie had ik nog even een technisch probleempje maar ik kon met de motor op tijd terug gebracht worden naar de pitbox. Daar werd alles snel opgelost en kon ik mijn rondjes weer gaan maken. Helaas lukte het me niet om mijn snelste tijd aan te scherpen en bleef ik op een 14e startplek hangen.

Op naar de race van morgen. Heel jammer is het dat volgens de reglementen alleen de motor aan een minimaal gewicht moet voldoen en dat er dan rijders gaan klagen omdat ik zelf te licht zou zijn en daar voordeel van heb. Zijn ze nu al bang? Na een hoop discussies moeten we uiteindelijk 9 kg extra gewicht erbij hangen. De gehele afstelling van de motor moet dan weer opnieuw. Onbegrijpelijk en heel jammer dat dit in een raceweekend gebeurd. Maar ja, het is nu eenmaal zo en daar zullen we het mee moeten doen. Dus gewoon gasgeven en verder.

Code Yellow is een mijn nieuwe sponsoren die op de toepasselijke gele kuipen staan. Hun hoofdkantoor ligt in Eindhoven maar ze hebben ook een vestiging in Polen. En omdat Lausitz niet zo ver van Polen ligt werd ik zondag verrast met een bezoek van hen. Dat zijn de momenten dat ik iets terug kan doen door ze kennis te laten maken met mijn wereld en ze een geweldige dag te bezorgen. Dankbaar ben ik voor het team omdat zij de mensen van Code Yellow opgevangen hebben en rondgeleid. Trots ben ik ook op de groep trouwe sponsoren die al lang in mijn race carrière investeren. Dat er nu een nieuw bedrijf bij komt is super. En dat heb ik ook wel nodig want mijn ambitie is om in 2023 in het WK terug te keren.  

De warming-up verliep goed en we konden kijken of de aanpassingen n.a.v. de gewichtstoename goed aan voelde. Ik eindigde op een P11.

Race 1: P8

De start verliep goed en ik had direct een paar plaatsten te pakken. De races duren bijna een half uur en dan moet je er ook rekening mee houden dat je het conditioneel volhoudt. Een paar gevechten voor een plek gehad en dat is dan ook helemaal anders dan bij de “300” klasse waar elke bocht een gevecht is en waar je zomaar vijf of meer plaatsen kunt terugvallen. Nu zijn het meer man tegen man gevechten en als je sneller bent kom je voorbij en rij je weg. Of je blijft op je positie rijden.

Race 2: P13

Ging iets minder met de start, maar ik kwam toch als 11e door. Helaas kon ik dit niet vasthouden en zakte twee plaatsen terug waardoor ik verder een eenzame race had. Maar belangrijk vind ik dat ik de volledige raceafstanden gereden heb en veel info verzameld heb voor de volgende races.

Deze worden over twee weken van 20-23 mei verreden op het circuit van Oschersleben. Dit circuit ken ik redelijk goed en vind het ook fijn om er te rijden. Dus ik ben benieuwd''.