Koen Meuffels sluit WK Supersport 300-carrière af

Motorcoureur Koen Meuffels uit Someren heeft afgelopen weekeinde op een mooie wijze zijn WK Supersport 300-carrière afgesloten.

Koen vertelt zijn verhaal:

Nadat we aflopen weekend in Jerez in Spanje gereden hebben, ben ik samen met mijn team met de auto naar Portimao in Portugal gereden. Ik heb daar even een paar dagen kunnen relaxen en voorbereiden op de laatste twee races van dit seizoen.

Het circuit van Portimao Algarve vind ik een van de mooiste circuits om op te rijden. Er zit heel veel hoogteverschil in en je hebt veel blinde bochten. Dit zijn bochten waarvan je niet kunt zien waar deze naar toe gaan. Dat dit circuit mij ligt kon ik op vrijdag tijdens de vrije trainingen laten zien want ik zette de 5e tijd neer. Met deze snelheid ga je iets meer ontspannen de kwalificatie in op zaterdag. Heel mooi was het ook dat er fans (sponsors) uit Someren waren komen kijken. Fijn dat jullie er waren maar jammer dat ik, wegens de nog steeds strenge coronamaatregelen, geen paddockpassen heb kunnen regelen.

De kwalificatie op zaterdag begon heel raar. In de eerste ronde zaten ze weer allemaal te kloten. Niemand wil op kop, 6 breed over de baan, buiten de baan rijden en nog meer van de gevaarlijke dingen. Halverwege deze eerste ronde werd er met rood gezwaaid waardoor iedereen binnen moest komen. Daar werden we allemaal tegelijk aangesproken door de wedstrijdleiding: “Waar zijn jullie mee bezig? Deze gevaarlijke manier van rijden wordt niet meer geaccepteerd. Er zullen hoge straffen uitgedeeld gaan worden. Doe nu eens normaal en ga rijden zoals het hoort.” Daarna mochten we vertrekken en werd er, zoals ik verwachtte, normaal gereden. Ik zat er dan ook tijdens deze kwalificatie constant goed bij. Uiteindelijk wilde ik nog een ultieme ronde neerzetten maar dit ging niet aangezien ik helemaal vooraan in de groep zat. Mij helemaal laten afzakken was niet iets wat ik nu, na deze waarschuwing, wilde doen. Ik besloot om binnen te komen en net op tijd weer naar buiten te gaan zodat ik die perfecte ronde eruit kon persen. Het lukte want met nog een paar seconden op de klok kon ik nog één ronde rijden. Helaas besloot iedereen in de groep waar de toptijden gereden werden om niet door te trekken en dus hun tijd te verbeteren. Jammer, maar ik stond op een keurige 10e startplaats.

De start van Race 1 verliep zoals ik wilde. Door mijn 10e startplaats zat ik direct vooraan. Verschillende rondes kwam ik als eerste door of in ieder geval binnen de top 4. Door een crash bij ons in de groep konden er enkele rijders aansluiten en waren we met 15. De groep was te groot naar mijn zin. Met nog een ronde te gaan zat ik er nog goed bij en moest toch weer mijn ellebogen gebruiken om erbij te blijven. Dit lukte net niet. Ik kwam als 8e over de finish.

Het hele weekend was het schitterend weer maar op zondagochtend regende het. Om de regensetting uit te proberen heb ik de volledige warming-up gereden. Natuurlijk niet gek gedaan want onderuit gaan heeft natuurlijk nu geen zin. Tevreden kwam ik binnen en met vertrouwen ging ik naar Race 2.

Tijdens de start van Race 2 en in de eerste ronde verloor ik enkele plekken. Mijn snelheid was goed en ik reed gemakkelijk naar voren. Tot ik uiteindelijk in de redelijk grote kopgroep zat, maar net buiten de punten reed. Dat er niet constant rijders vanachter voorbij steken, rijdt iets rustiger. Maar dit is natuurlijk niet de plek waar ik wil eindigen. Met nog 4 rondes te gaan ben ik naar voren gereden. Er vielen enkele gaten. Eén rijder was weggereden. Even alles op alles, het laatste rechte stuk op. Ik kom net op tijd uit de slipstream en wordt 7e. Later wordt er nog een rijder bestraft waardoor ik uiteindelijk 6e word.

Ik ben opgelucht dat dit seizoen erop zit. Raar dat de sport die je met hart en ziel beleeft door onverantwoord gedrag van rijders zo beïnvloed wordt. En dat er helaas iets heel ernstigs moet gebeuren voordat er actie wordt ondernomen is triest. Als ik nu terugkijk naar de vier jaar, dat ik in het WK Supersport 300 gereden heb, ben ik trots op wat ik heb bereikt. Maar zonder mijn zeer trouwe sponsoren, de teams waar ik voor reed met topmensen, mijn werkgever, ons pap en mam, familie, vrienden en Sanne, was dit niet gelukt.

Samenvatting afgelopen vier jaar:
- 45 races
- 2x 1e
- 3x 2e
- 34x in de punten waarvan 27x top 10

Nu ga ik alle voorbereidingen treffen om volgens seizoen in een andere klasse uit te komen met als doel de 600cc.