SIRIS.nl

Leerzaam weekend voor Koen Meuffels op uitdagend stratencircuit Schleizer Dreieck

Afgelopen weekend was de Somerense motorcoureur Koen Meuffels actie op een speciaal circuit genaamd Schleizer Dreieck.

Dit is het enige semi-permanente stratencircuit van Duitsland wat al 99 jaar bestaat. In de beginjaren werd er alleen met auto’s geracet en uiteindelijk ook met motoren. Na diverse ernstige ongelukken werd er niet meer met motoren gereden. Het circuit was niet veilig genoeg. Totdat het in 2003 na veel aanpassingen weer veilig bevonden werd om motorraces te organiseren. Het circuit werd ingekort en er kwamen een nieuwe start/finish, betere grindbakken en uitloopstroken zoals het hoort op een racecircuit. Al jaren is het een groots motorfeest in de heuvels rondom Schleiz waar duizenden toeschouwers op af komen.

Koen Meuffels vertelt over zijn belevenissen: ,,Omdat er geen pitboxen zijn moet de vrachtwagen compleet met tent opgebouwd worden op de paddock. Op zich vind ik dit ook wel wat hebben. Normaal hoeft dat niet omdat we dan een pitbox hebben. Maar voor de fans is het super want nu kunnen ze alle rijders met hun team aan het werk zien omdat ze niet verstopt in de pitbox zitten.

De trainingen op vrijdag gingen prima. Ik kon telkens versnellen en liep niet tegen grote problemen aan. We beginnen alles beter te begrijpen en de basisafstelling is steeds beter. Het is ook een klein voordeel dat ik hier jaren geleden al eens gewonnen heb en het circuit dus ken. Fysiek is het wel een uitdagend uniek circuit want hier moet ik per ronde acht keer met 200+ km/uur de motor van links naar rechts omgooien. Nergens kom je dit tegen en of me dit twee races achter elkaar gedurende 15 ronden gaat lukken? Ik heb de afgelopen tijd hard getraind en Damen Leathers heeft wederom topservice geleverd door aanpassingen aan mijn pak te doen waardoor mijn bovenarmen meer bewegingsruimte gekregen hebben. \

Op zaterdag zette ik in de eerste kwalificatie een goeie 9e tijd neer. Maar de regenbuien dreigden steeds. Zou het nu gaan regenen dan kan ik de tijd van ’s morgens natuurlijk niet meer verbeteren. En ja hoor, het regende voorafgaand aan de tweede kwalificatie. Door de hoge temperatuur en het windje was het circuit net droog toen we moesten gaan rijden. Toch zag je niemand in de top 10 zijn tijd verbeteren. De regen had er toch voor gezorgd dat de grip iets minder was geworden. Er was echter toch nog een coureur die het voor elkaar kreeg waardoor ik uiteindelijk op P10 moet starten. Een mooie uitgangspositie.

Race 1: P11

Ik verloor met de start twee plaatsen en kwam dus als 12e door. Na een paar ronden van de vijftien ronden tellende race reed ik al met de tanden op elkaar als laatste in de kopgroep. Er was ook al een groot gat met de rijders achter mij. Ik kon het tempo niet volgen in de sector waar ik fysiek heel veel moeite mee heb. Wat ik daar aan tijd liet liggen, kon ik in de andere sectoren weer gedeeltelijk goed maken door super laat te remmen. Hoe lang ga ik dit volhouden? Ook vooraan ontstonden er enkele kleine groepjes. Uiteindelijk kwam ik met een plaatselijke rijder te zitten. We konden samen een redelijk constant tempo rijden waarmee we wel de koplopers moesten laten gaan maar wel het gat met de achtervolgers konden vergroten. Uiteindelijk heb ik hem ingehaald want - ook al gaat het niet om het podium - ik wil wel het gevecht om de positie winnen. Fysiek helemaal leeg kwam ik binnen. Voor nu heb ik echt het maximale gegeven.

Race 2: Niet gefinisht

We hebben besloten om toch aanpassingen door te voeren om te kijken of de handling gemakkelijker wordt op de snelle stukken. Normaal zou ik dat niet vlug doen, want je loopt een risico dat het niet goed uitpakt. Maar ik heb nu niet veel te verliezen en zonder risico te nemen kun je niets winnen. In de eerste ronde pakte ik direct enkele plaatsen en kwam als 8e door. Na een paar ronden was er een kopgroep van zeven en daarachter een groep van zes waarin ik op P10 reed. Maar ik zat er na vier ronden al helemaal doorheen. Helaas was er ook geen verbetering te voelen. Ik besloot dan ook om de pits in te rijden en de race te beëindigen. Bedankt team MVR voor het vertrouwen en het geduld met mij, onze tijd komt wel.

Naar de volgende race kijk ik al lang uit want van 12 tot 14 augustus rijden we op het TT-circuit van Assen. Eindelijk kunnen we dan weer iedereen ontvangen in de paddock. Graag nodig ik dan ook iedereen uit om naar dit spektakel te komen kijken. Tot dan.’’