Midas (MIDden in ASten) 50 jaar

Midas Winkelcentrum in Asten bestaat op woensdag 27 oktober 50 jaar.

Dat wordt gevierd een feestprogramma tijdens de jubileumweek in de herfstvakantie en in de week hieraan voorafgaand.

Het familiebedrijf vindt zijn oorsprong in het huwelijk van Piet van der Loo en Marie Wegter in 1926. Marie kwam uit een echte ondernemersfamilie en toen zij in Brabant kwam wonen wilde zij graag een winkel beginnen. Marie had een broer die een groothandel had in glas, porselein en aardewerk. Hij zorgde dat Marie de nodige voorraad kreeg en gaf adressen van andere leveranciers. Marie verkocht van alles, een echte Winkel van Sinkel.

Hoewel Piet niet uit een milieu van ondernemers kwam, had hij een zus die in Asten een Edah-zaak exploiteerde. Toen deze zus trouwde en naar Overijssel vertrok heeft Piet de Edah overgenomen. Uit het gezin met zeven kinderen kwamen twee jongens in het ondernemers vak terecht. Dat was Jan, die een woninginrichting begon, en Frans die een A&O supermarkt begon in 1964. De broers bundelden hun krachten en gingen samen verder.

In de supermarkt werden ook luxeartikelen zoals glas, porselein, huishoudelijke artikelen en speelgoed verkocht. In 1971 werd de supermarkt uitgebreid met zes winkels,  die onder hetzelfde dak geĆ«xploiteerd werden als de supermarkt door zelfstandige ondernemers onder de naam Midas Winkelcentrum, een afkorting van Midden in Asten.

Rob Fritsen

In 1980 werd Midas uitgebreid met nog een aantal winkels waaronder ook de Hema die door Frans geƫxploiteerd ging worden en die in 1984 werd uitgebreid met een etage. In 2011 wordt na jaren van panden in eigendom verwerven en plannen maken, de Midas verbouwd. Het complex krijgt 23 winkels onder een dak.

Sinds 2013 heeft Frans het bedrijf overgedragen aan zijn kinderen. De derde generatie is nu aan zet. In 2019 wordt met de aankoop van het Rabopand grenzend aan het Midas Complex, de eerste stap gezet om het winkelcentrum weer uit te bereiden in de toekomst.

Rob Fritsen

Midas heeft bekende formules zoals AH, Hema en Etos, maar ook unieke winkelformules die je nergens anders tegen komt. Winkels waarbij de persoonlijke benadering centraal staat. Het winkelcentrum heeft een open karakter, er zijn geen voordeuren. Mensen komen vanuit de hele regio, vanwege alle acties en entertainment.