SIRIS.nl

Varendonck-leerlingen Arn en Willem behaalden prijs met hun profielwerkstuk

Met hun profielwerkstuk ‘Hoe snel kun je een projectiel wegschieten met een AA-batterij?’ eindigden de Varendonck-leerlingen Arn en Willem op de tweede plek van de OMO-prijzen 2021-afdeling havo. 

Voordat zij deze prestatie behaalden versloegen zij hun mede havo-leerlingen op het Varendonck College, nomineerden de zeventien pre-selectie-juryleden van OMO hen voor de OMO-prijzen 2021 en maakten uiteindelijk de vijf eind-juryleden bekend dat Arn en Willem de tweede plaats hebben behaald.

De leerlingen wonnen daardoor een bedrag van € 600.

Volgens OMO hebben dit schooljaar ongeveer 3.900 havo-leerlingen hun eindexamen gedaan.

Deze leerlingen krijgen de opdracht om een profielwerkstuk te schrijven, waarna de scholen en docenten vrij zijn om profielwerkstukken van de leerlingen op te sturen naar OMO.

Arn en Willem wonnen met hun profielwerkstuk op het Varendonck College, waarna hun begeleiders meneer Colaris en mevrouw Kusters het werkstuk opstuurden naar OMO.

Op 31 mei ontvingen zij bericht over hun nominatie en op 1 juli maakte Jos Kusters, voorzitter van de Raad van Bestuur, in de Philharmonie in Tilburg bekend dat zij de tweede plek hebben behaald.

Tijdens het schrijven van het werkstuk duurde het even voordat duidelijk was hoe Arn en Willem precies de uitvoering gingen doen, maar Arn en Willem waren vol ideeën. Het projectiel wegschieten dat ze hebben bestudeerd, is vanuit een ‘jongensdroom’ (het katapultexperiment) ontstaan.

Zij hebben niet alleen - wat vaak in eerste instantie gedaan wordt - het ballistisch aspect als fenomeen willen bestuderen, maar juist via de fysische aspecten (de energieoverbrenging op het projectiel) te optimaliseren door elektrotechniek (schakelschema’s), werktuigbouwkunde (ontwerpschetsen/-tekeningen) en materiaalkunde (uiteindelijk/beoogd ontwerp van de lanceerinrichting) te integreren in een (bijna) volwaardige ontwerpfase, waarbij ook nog eens een eerste aanzet tot een softwareontwikkeling (informatica) wordt gedaan.

Arn en Willem zijn heel zelfstandig te werk gegaan: ondanks fysieke ontwerprestricties hebben ze meerdere ‘blauwdrukken’ van hun beoogde ontwerp gedetailleerd beschreven.

Beiden hebben zichzelf kennis, inzichten en vaardigheden eigen gemaakt, die niet in het schoolcurriculum van het vak natuurkunde (meer) voorkomen.

Het profielwerkstuk werd onder andere beoordeeld op authenticiteit, originaliteit van het onderwerp en de kwaliteit van onderzoeksvaardigheden. 

De eindjury beoordeelde het werkstuk als verrassend van opzet en ook de niet-kenner zou het goed kunnen volgen. Er werd letterlijk geschreven 'het is een solide en leeswaardig stuk met goed doordachte en beredeneerde keuzes. Al met al een bijzonder leeswaardig en interessant profielwerkstuk! Top!'